شنبه ٢٥ آذر ١٣٩٦ فارسي|English
 
 
صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
عنوان
ایران
Gallery is Empty!
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اشتراک خبرنامه
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

همایش "مسیحیت،اسلام وجهان بدون خشونت" /2

همايش"مسیحیت،اسلام وجهان بدون خشونت" كه به همت رایزنی فرهنگی ج.ا. ایران در صربستان و همکاری دانشکده الهیات دانشگاه بلگراد همایشی دوم خرداد در سالن همایش دانشکده الهیات ارتدوکس دانشگاه بلگراد در دو بخش صبح و بعد از ظهر برگزار شد.

دكتر محمد مهدی تسخیری رئیس مرکز بین المللی گفتگوی ادیان در ابتدای بخش دوم همایش که بعدازظهر دوم خرداد ماه شروع شد، به موضوع "علل خشونت و نقش ادیان ابراهیمی در حذف آن" پرداخت و گفت : « ما در پی تبیین آن هستیم که بگوییم کدام علل واسباب موجب بروز خشونت های نوین موجود در جامعه امروزین است، و چگونه می توان با بهره گیری از اهرم هایی که با فطرت انسان ها سازگاری دارد به کاهش ویا توقف آن رسید. » وی با اشاره به بهره گیری مثبت از ادیان ابراهیمی برای ایجاد آرامش و غلبه بر عوامل خشونت و یا برعکس سوء استفاده از ادیان آسمانى برای شعله ورساختن این خشونت ها گفت :« ما می خواهیم بدانیم که اصولا تعالیم ادیان چگونه می تواند در بوجود آوردن فضای رعب و وحشت دخیل باشد و اساس این خشونت عام بشری شود . حال آنکه همین تعالیم به عنوان وسیله ای برای تعمیم وگسترش صلح، امنیت، آرامش، و همکاری در جوامع انسانی به حساب می اید.»

در ادامه همایش دکتر ازدراوکو یووانوویچ استاد دانشکده الهیات به موضوع "مسئولیت پذیری و نقش آموزه های دینی در حفظ صلح جهانی" پرداخت و گفت: «آموزه های دینی مسئولیت و نقش بسزایی در کم شدن خشونت در جهان معاصر پست سکولار دارد. توانمندی های تأثیرگذاریِ آموزش دین متعدد است؛ خصوصاً در ارتباط با زندگی مسالمت آمیز مسیحیان و مسلمانان. در این زمینه آموزش های دینی این توانمندی را دارد که همه ی ارزش های الهی، انسان شناختی و فرهنگی ای را که در مسیحیت و اسلام مشترک اند تبیین کند. همچنین لازم است آموزش های دین مشوق گفت و گوی بین فرهنگی و بین دینی باشند و نشان دهند که آشنایی با دیگران به معنای خلق صلح در جوامع دینی است.»

در ادامه همایش رئیس مرکز علوم دینی "قم" در بلگراد دکتر سعید خلیل‌اوویچ به بحثی فلسفی پیرامون "جهان عاری از خشونت در ساحت های عقلانيت دينی و ابزاری" پرداخت و گفت:« خشونت به يک اندازه ممکن است هم در جامعه ی سنتیِ دينی و هم در جامعه ی مدرن اتفاق بيفتد. ليکن، تفاوت در اين است که اين پديده ی اجتماعی هيچ پشتوانه ی فلسفی در جامعه ی پيرو عقلانيت سنتی دين نمی تواند داشته باشد، و بلکه نشان از آن خواهد داشت که دين مورد سوء استفاده واقع شده و در آن جامعه، به سعادت ابدی و رضايت الاهی به عنوان معيار و هدف نگريسته نمی شود. از سوي ديگر، ناممکن نخواهد بود که عقل ابزاری، در سايه ی اقتدار سياسی، حکم کند که در يک يا چند مورد، خشونت می تواند به تحقق هدفی خاص کمک کند. در اين صورت، خشونت از اعتبار کامل معرفتی و فلسفی برخوردار گشته و به عنوان مظهر حق و عدل، مورد حمايت ارزشی قرار خواهد گرفت.»

دکتر ازلاتکو ماتیچ استاد دانشکده الهیات ارتدوکس دانشگاه بلگراد به عنوان سخنگوی پایانی همایش، مقاله ای در باره موضوع "مسیحیت و اسلام در جامعه ی کثرت گرا؛ همزیستی و چالش ها" ارائه داد . وی گفت : « من با طرح سئوالاتی به دنبال تحلیل موقعیت اسلام در تمدن غربی هستم و می خواهم مهمترین چالش های رو در رویی اسلام و غرب را ارائه دهم . اعتقادم این است که اسلام به عنوان چالش تاریخی، سیاسی و جامعه شناختی تمدن معاصر غربی باید موضوع گفتگوهای جدی متألهان و متکلمان هم باشد؛ چراکه گفتگوهای فرهنگی و تمدنی از این دست به اینکه نوع نگاهمان را توسعه بدهیم کمک خواهد کرد؛ باید از نگاه انحصاری غرب گرایانه به همه دنیا و حقیقت خارج شد و تمرکز زدایی کرد. امروزه لازم است اصول دموکراسی و حقوق بشر و آزادی را که از اصول الهیات مسیحی است جامه عمل حقیقی بپوشانیم. تحقق این هدف و اجرای این اصول در همه عرصه های مختلف زندگی می تواند یک هدف مشترک داشته باشد و آن هم زندگی مسالمت آمیز مسیحیان و مسلمانان در سراسر عالم ماست. اینجا در واقع من به دنبال این هستم که نشان دهم اسلام در سه جهت می تواند مسحیت را به چالش بکشد؛ چرا که اسلام با حضور خود مسیحیان را مجبور خواهد کرد که وارد یک گفت و گوی حقیقی شوند.»

در انتهای این همایش سخنرانان همایش در مدت 30 دقیقه به بحث نهایی و جمع بندی همایش پرداختند و به سئوالات حاضران پاسخ دادند. در این بخش دكتر محمد مهدي تسخیری در سخنان کوتاهی گفت : «:‌ بدون شک امروزه خشونت در جامعه بشری وجود دارد و مهمترین خشونت، غیر از خشونت خانوادگی، خشونت سیاسی در جوامع است. همان گونه که عوامل دینی در افزایش خوشونت مؤثر است عوامل غیر دینی و سلطه طلب نیز در افزایش خشونت ها مؤثر است. مهمترین عوامل دینی در گسترش خشونت فهم نادرست از دین ، وجود متون دینی غیر مطابق با واقع ، و نیز واکنش های غلط ما در مقابل آنهاست. متون دینی را باید خوب و مناسب تفسیر کرد و به کار بست . اما شاید باید بگوییم مشکل از علما و فرهیختگان نیست بلکه از برخی از مردم است که اندیشه خود را آن طور که باید به کار نمی گیرند. دو عامل اساسی خشونت سیاسی امروزه یکی تروریسم و دیگری صهیونیزم است. اولی اشاره به ترور افراد ، و گروه‌ها و دیگری به شخصیت های دولتی دارد. یکی عمدتاً در خاور میانه واقع شده و دیگری در تمام نقاط جهان. دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در سراسر جهان باید دست به دست هم دهند تا عامل خشونت را ریشه کن کنند.»

 

 


١٤:٣٥ - دوشنبه ٨ خرداد ١٣٩٦    /    شماره : ٦٧٨٩٩٨    /    تعداد نمایش : ٢٤٠


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
فصلنامه گفتگو شماره دو زمستان 1393

فصلنامه گفتگو، بهار 1393

مجله خبري گفتگوي اديان و تمدن ها

مجموعه مقالات

ديالوگ 5

ديالوگ 6
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 430183
بازدید امروز : 240
بازدید این صفحه : 1064874
بازدیدکنندگان آنلاين : 3
زمان بازدید : 1.5000

صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت