يکشنبه ١٨ آذر ١٣٩٧ فارسي|English
 
 
صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
iran
Gallery is Empty!
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

«همایش بین‌المللی امام رضا(ع)

پیش نشست تخصصی گفتگوي اديان با موضوع "خدا محوری با تاکید بر آموزه های رضوی"

در ایام مبارک ربیع المولود پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد ابن عبد الله (ص) پیش نشست تخصصی «خدا محوری  در ادیان با تاکید برآموزه های رضوی» از سلسه پیش نشست های مرتبط با « همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان» به میزبانی دانشگاه ادیان و مذاهب در شهر قم مورخ 1397/8/23 در روز چهارشنبه برگزار شد.

تاکنون سه پیش نشست از سلسله پیش نشست های همایش بین المللی امام رضا و گفت وگوی ادیان برگزار شده است. اولین پیش نشست به میزبانی دانشگاه همدرد دهلی، دومین پیش نشست در کشور لبنان و سومین پیش نشست به میزبانی حوزه علمیه اصفهان برگزار شده است.

این همایش با قرائت آیاتی از کلام الله مجید، پخش سرود ملی و صلوات خاصه حضرت رضا(ع) در سالن اجتماعات امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب قم کار خود را آغاز کرد.

اهمیت و ضرورت همزیستی مسالمت آمیز ادیان

حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، گفتگوی ادیان را بهترین راه نزدیکی ادیان به یکدیگر و دوری از تفرقه و دشمنی آن‌ها با یکدیگر دانست و خاطر نشان کرد: در زمان خلفای عباسی که همگی با رهبران ادیان مبارزه می‌کردند، امام رضا(ع) تصمیم گرفتند غبار دشمنی را برطرف کنند و با آنها گفت وگو نمایند که به مقتضای آن زمان شکل ارتباطات متفاوت بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالکریم بی‌آزار شیرازی رئیس کمیسیون خدا محوری در ادیان و عضو شورای علمی و برنامه‌ریزی این همایش، با اشاره به اهمیت همزیستی در ادیان گفت:  در تاریخ اسلام آمده که پیامبر اکرم(ص)، گفت وگویی با مسیحیان نجران داشتند که به جریان مباهله انجامید؛ بیش از هشتاد آیه سوره آل عمران برای این گفت وگو ها نازل شده است.

وی با تاکید بر رعایت اخلاق و ادب در گفتگوی بین ادیان افزود: در سراسر قرآن کریم گفت وگو به نحو جدال احسن به ما آموزش داده شده؛ مثلا در آن‌جا که مسیحیان نجران می خواستند بدانند چطور می شود کسی که درس نخوانده، آورنده دین جدید باشد، پیامبر اکرم(ص) ابتدا از مشترکات آغاز می‌کنند و داستان خانواده عمران را به بهترین وجه تعریف می نمایند تا جایی که حضرت عیسی(ع) می خواهند متولد بشوند.

داستان در اینجا قطع می شود و به سراغ وحی الهی می روند و در ادامه از وحی الهی به این جریان می پردازند و می خواهند به مخاطب بفهمانند همانطور که حضرت مریم بدون تماس با بشری حامل حضرت عیسی مسیح که کلمه الله هست شدند، دین جدید هم به دست پیامبری امی و درست نخوانده آورده شد.

توضیح حدیث سلسلة الذهب برای پیروان ادیان

حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی تسخیری رئیس مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز مشکل امروز ادیان را دور شدن از از خدامحوری دانست و تصریح کرد: تفاوت ميان پيروان اديان الهي و اديان غير الهي معنويت گرا و اخلاقي در خدا محوري است ، تمام اديان الهي بدون استثناء دعوت به خدا محوري و توحيد نمودند. ((وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَةُ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ)) هدف همه اديان خدا محوري است و اولين پيام پيام اكرم (ص) اين بود: (( قُولُوا لا اِلهَ اِلا الله تُفلِحُوا )) رستگاري در توحيد است چون فطرت انساني نهفته است، خدا محوري آموزه هاي رضوي نيز مسير انبياء را تاكيد مي كند حديث معروف به سلسله الذهب را همه با آن آشنا هستند حضرت فرمود: كلمه ((اللَّه جَلَّ جَلَالُهُ یقُولُ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا)) بعضي در امان بودن و سعادتمند شدن در دنيا و آخرت در خدا محوري است و خدا محوري عامل مهمي است براي جلوگيري از اختلاف و كشمكش ميان پيروان اديان و مذاهب مختلف است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مسجدجامعی، سفیر سابق ایران در واتیکان نیز درباره تغییر باورهای مسیحیت در طی زمان و دور شدن از مباحث حواریون سخن گفت. وی با اشاره به اینکه مسیحیت در سال 322 یا 324 به آیین رسمی امپراتوری روم تبدیل شد و پادشاه روم اولین مجمع مسیحی را در سال 325 برگزار کرد گفت: در آنجا تصمیم می گیرند که چه مسائلی به عنوان بنیان های مسیحیت به شمار برود.

سپس دکتر آرش آبایی عضو انجمن کلیمیان ایران به جایگاه آمد و درباره خدامحوری در دین یهودیت سخن گفت. وی با بیان اینکه در تورات وجود خداوند بدیهی فرض شده و تلاشی برای اثبات خدا نشده است؛ و مخاطب تورات باید برای شناخت خدا تلاش کند گفت: آغاز تورات با این جمله است: «در آغاز خداوند آسمان و زمین را آفرید»؛ مقصود این است که همه بدانند خداوند متعال آفریننده و محور عالم است.

وی افزود: در تفسیر اولین صحبت خداوند با حضرت موسی(ع) در بیابان که بواسطه یک خار رخ داد، گفته شده که هیچ جایی از عالم حتی یک گیاه خارج از خداوند نیست، در ده فرمان اساسی هم، سه فرمان نخست به خداوند اختصاص دارد.

آبایی خاطر نشان کرد:‌ ما دیدگاه مادی را نفی می‌کنیم و در تورات می‌خوانیم که شما با خوردن نان زنده نیستید، بلکه با عنایت خدا زنده اید. تعطیلی روز شنبه ما هم بخاطر یادآوری این است که خداوند در شش روز جهان را آفرید و روز هفتم روز فراغت بود.

عضو انجمن کلیمیان ایران با اشاره به اینکه بعد از تورات در مزامیر داود بیشترین نام خدا به کار رفته است تاکید کرد: در 150 فصل این کتاب بطور مرتب این نکته آورده شده که من خدا را پیش روی خود می بینیم؛ در آیین ما در بخش چهاردهم کتاب زکریا نیز مطلبی آمده که بعد از ظهور منجی، همه بشریت خدا را با یک نام و به یک شکل یاد خواهند کرد.

در ادامه همایش، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن اسلامی عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم، مقاله خود را با موضوع «محدودیت اخلاقی مناظره از دیدگاه اهل بیت(ع)» ارائه کرد. وی با بیان اینکه همه ما بطور غریزی آماده جدال هستیم اما به فرمایش قرآن کریم، گفت وگو باید بصورت موعظه حسنه و جدال احسن باشد گفت: بسیاری از روایات ما مطلقا مناظره را نهی کرده اند. اما در برخی اوقات هم به بعضی افراد گفته‌اند بروید و مناظره کنید.

وی خاطر نشان کرد: باید با کسی مناظره کنیم که کفویت علمی او ثابت شده باشد و باید مراقب باشیم که علم موضوع باشد و نه چیز دیگر و در فضایی صورت بگیرد که در نهایت به سود دین و علوم ما باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مهراب صادق نیا، عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم نیز درباره «تصور خدا در آموزه های ادیان ابراهیمی با تاکید بر آموزه های رضوی»سخنرانی کرد. وی با اشاره به اینکه وقتی از خدا در ادیان ابراهیمی سخن می گوییم از یک آموزه صحبت نمی کنیم، بلکه به کلیت دینداری می پردازیم  خاطر نشان کرد:‌ مفهوم اطاعت از خدا تا پیش از ادیان ابراهیمی وجود نداشت و فقط بحث پرستش وجود داشت که مشرکین هم به آن پایبند بودند، اما کسی خود را به اطاعت مقید نمی دانست.

وی با بیان اینکه در یهودیت ما مفهوم شَخینا را به عنوان نزدیک شدن و الصاق به خدا داریم، در مسیحیت مفهوم شبیه به مسیح یعنی شبیه شدن به خدا را می بینیم و در اسلام نیز مفهوم خلیفه الله را داریم تصریح کرد: بنابراین خدا شناسی در ادیان ابراهیمی از رابطه بین پرستشگر و پرستش شونده به رابطه بین اطاعت کننده و اطاعت گر مبدل می شود.

وی با اشاره به اینکه در ادیان ابراهیمی هیچ چیزی اصالت ندارد؛ مگر اینکه بتواند خود را به خدا مستند کند گفت: حتی انبیا و کتب آسمانی هم اصالتی نخواهند داشت، مگر اینکه ارتباط خود را با خدا اثبات کنند. تلاش همه پیامبران این بود که جهان را به اصالت بازگردانند.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد:مناظره امام رضا(ع) مناظره‌ای بر سر اصالت تصویری که مسیحیان از حضرت عیسی ساخته اند است،‌ اگر قرار است هر گفت وگویی بین ادیان شکل بگیرد باید از مفهوم اصالت خدا در ادیان ابراهیمی آغاز شود.

در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از 50 نسخه خطی ادیان مختلف از گنجینه آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شد.

یادآوری می‌شود همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان، بهمن‌ماه سال جاری به همت آستان قدس رضوی  و با همکاری دانشگاه‌هایی از داخل و خارج از کشور در مشهد برگزار خواهد شد.

 


٠٩:٢٠ - سه شنبه ٢٩ آبان ١٣٩٧    /    شماره : ٧١٨١٣٦    /    تعداد نمایش : ٣٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
فصلنامه گفتگو شماره دو زمستان 1393

فصلنامه گفتگو، بهار 1393

مجله خبري گفتگوي اديان و تمدن ها

مجموعه مقالات

ديالوگ 5

ديالوگ 6
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 476031
Visitorsofday : 181
Visitorsofpage : 1235796
Onlinevisitors : 1
PageLoad : 1.1562

صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت